Sluis III is de laatste in werking zijnde dubbele bajonetsluis in Nederland en het is een rijksmonument. Deze sluis werd in 1917 gebouwd naar een ontwerp van ingenieur C.L. Schuller tot Peursum. Bijna 100 jaar na de bouw wordt een nieuwe, grotere sluis in gebruik genomen. De nieuwe sluis komt op de plaats waar vroeger het midden-eiland was, het stuk grond tussen de oude sluis en het spuikanaal in. De oude sluis III en de bijbehorende dienstgebouwen blijven behouden en de sluis blijft fungeren als waterkering. Het complex van sluis III bestaat uit een gekoppelde, tweetraps bajonetsluis met bijbehorende dienstgebouwen: een dubbele woning voor de sluiswachter en diens knecht, een loods, een schakelhuis-pompgebouw en een bedieningshuisje.
In opdracht van de drie partijen, Gemeente Tilburg, Provincie Noord-Brabant en Rijkswaterstaat, is het Wilhelminakanaal over een lengte van bijna 5 kilometer verbreed en verdiept. De eerste plannen hiervoor dateren al uit de jaren ’70 van de vorige eeuw. Ook een traject van een lange adem dus. Burgemeester Brokx heeft ervoor gezorgd dat er geld opzij is gezet. Hij heeft daarmee een cruciale basis gelegd voor de uiteindelijke realisering.
Begin 2014 is het startsein gegeven voor de graafwerkzaamheden. De aannemer is bouwcombinatie Heijmans-Boskalis. De vaarweg, de nieuwe sluis en een nieuwe, bredere zwaaikom zijn gereed in 2016. De nieuwe sluis III is een eentrapssluis en heeft dus één grote schutkolk met een verval van 7,50 meter. Deze nieuwe sluis vervangt drie schutkolken, niet alleen de twee kolken van sluis III maar ook de enkele schutkolk van sluis II die in 2015 afgebroken is. De schutkolk van de nieuwe sluis III is ongeveer 115 m lang, 10,50 m breed en 3,60 m diep. Vanaf eind 2015 is de nieuwe sluis in werking.
Nadat de verbreding is gerealiseerd en de nieuwe sluis in werking is, duurt het in plaats van 4 uur, nog maar ruim 3 uur om van Tilburg naar de Amer te varen. De modernisering draagt bij aan een duurzamer en beter bereikbaar Brabant. Als het werk klaar is, kunnen veel grotere schepen Tilburg bereiken. Vóór de modernisering was het kanaal geschikt voor klasse II schepen, maximaal 63 x 7 meter en een laadvermogen van maximaal 600 ton. Na de modernisering is het mogelijk voor klasse IV schepen om Tilburg te bereiken. Dit zijn schepen van 85 x 9,5 meter met een laadvermogen van 1350 ton. Containerschepen van deze maat kunnen ongeveer 50 containers laden.