Sluis III is de laatste in werking zijnde dubbele bajonetsluis in Nederland en het is een rijksmonument. Deze sluis werd in 1917 gebouwd naar een ontwerp van ingenieur C.L. Schuller tot Peursum. Bijna 100 jaar na de bouw wordt een nieuwe, grotere sluis in gebruik genomen. De nieuwe sluis komt op de plaats waar vroeger het midden-eiland was, het stuk grond tussen de oude sluis en het spuikanaal in. De oude sluis III en de bijbehorende dienstgebouwen blijven behouden en de sluis blijft fungeren als waterkering. Het complex van sluis III bestaat uit een gekoppelde, tweetraps bajonetsluis met bijbehorende dienstgebouwen: een dubbele woning voor de sluiswachter en diens knecht, een loods, een schakelhuis-pompgebouw en een bedieningshuisje.
Een sluis is een waterkering tussen twee waterpeilen. Het waterpeil aan de hoge kant (richting Tilburg) is 12,85 meter boven nap. Het waterpeil aan de andere kant van de nieuwe sluis is 5,15 meter boven nap. De nieuwe sluis overbrugt dus een verval van circa 7,5 meter. Een schip vaart binnen 14 minuten van de ene naar de andere kant van de nieuwe sluis. De bediening vindt plaats op afstand, vanuit de centrale in Tilburg.