Het kanaaltraject van Oosterhout tot aan Lijnsheike is in 1919 in gebruik genomen. Tilburg was eindelijk per schip bereikbaar! Loswal Lijnsheike was dus de allereerste haven van Tilburg, een langshaven. Hier brachten vrachtschepen hun ladingen bulkgoed en brachten en haalden beurtschepen hun stukgoedlading. Niet in de laatste plaats voor de fabrieken in de buurt van ’t Goirke, dat destijds een belangrijk industrieel centrum was met tientallen grotere en kleinere (textiel-)fabrieken.
Op deze plek aan het Lijnsheike kwamen toen al drie manieren van vervoer samen: per schip, per paardenwagen en met de goederentram. In de huidige tijd combineert het vervoersbedrijf GVT Group ook weer drie manieren van vervoer: containervaart, weg- en railtransport. Dit wordt nu aangeduid met moderne termen als multimodaal of trimodaal vervoer.
Bij de loswal Lijnsheike eindigde omstreeks 1920 het goederentramspoor van de lijn Tilburg-Waalwijk, geëxploiteerd door de Hollandse Buurtspoorwegen. Met de aanleg van het Wilhelminakanaal ontstond ook het grootse plan om op verschillende plekken overslagmogelijkheden te maken van tram of trein naar schepen, zoals een spoorlijn naar de loswal Molenbocht en naar de Piushaven. Alleen het plan hier, bij loswal Lijnsheike, is destijds daadwerkelijk uitgevoerd.
Klik op de foto voor een vergroting met onderschrift.