Het kanaaltraject van Oosterhout tot aan Lijnsheike is in 1919 in gebruik genomen. Tilburg was eindelijk per schip bereikbaar! Loswal Lijnsheike was dus de allereerste haven van Tilburg, een langshaven. Hier brachten vrachtschepen hun ladingen bulkgoed en brachten en haalden beurtschepen hun stukgoedlading. Niet in de laatste plaats voor de fabrieken in de buurt van ’t Goirke, dat destijds een belangrijk industrieel centrum was met tientallen grotere en kleinere (textiel-)fabrieken.
In 1920 onderhielden twee beurtvaartmaatschappijen diensten op Tilburg: de Hollandse Buurtspoorwegen met 4 schepen, genaamd ‘Stad Tilburg I’ t/m ‘Stad Tilburg IV’ en de Hanze Stoombootonderneming met 4 schepen, genaamd ‘Hanze I’ t/m ‘Hanze IV’. Later, toen de Piushaven gereed was, kwamen er daar nog een aantal beurtvaartondernemingen bij. Zij vervoerden allerlei soorten stukgoed, vaten en zakken maar ook vee en personen konden mee. Men vervoerde volgens een vaste dienstregeling.