Sluis III is de laatste in werking zijnde dubbele bajonetsluis in Nederland en het is een rijksmonument. Deze sluis werd in 1917 gebouwd naar een ontwerp van ingenieur C.L. Schuller tot Peursum. Bijna 100 jaar na de bouw wordt een nieuwe, grotere sluis in gebruik genomen. De nieuwe sluis komt op de plaats waar vroeger het midden-eiland was, het stuk grond tussen de oude sluis en het spuikanaal in. De oude sluis III en de bijbehorende dienstgebouwen blijven behouden en de sluis blijft fungeren als waterkering. Het complex van sluis III bestaat uit een gekoppelde, tweetraps bajonetsluis met bijbehorende dienstgebouwen: een dubbele woning voor de sluiswachter en diens knecht, een loods, een schakelhuis-pompgebouw en een bedieningshuisje.
De eerste plannen voor een kanaal dat Tilburg en Eindhoven met de Maas verbindt, dateren uit 1794. Pas in 1910 begon het graven. Tilburg was vanaf april 1919 vanuit het westen via het Wilhelminakanaal bereikbaar. Het totale Wilhelminakanaal is officieel geopend op 4 april 1923. De maten van bruggen en sluizen werden afgestemd op de afmeting van het scheepstype kempenaar. De maximale maten van de kempenaar waren 60 x 6,60 m. De diepgang maximaal 2,5 meter. Het Wilhelminakanaal is 68 kilometer lang. Het kanaal loopt van de rivier de Amer bij Geertruidenberg tot de Zuid-Willemsvaart bij Laarbeek. Deze waterweg verbindt Tilburg de rest van Nederland en met België.