Sluis III is de laatste in werking zijnde dubbele bajonetsluis in Nederland en het is een rijksmonument. Deze sluis werd in 1917 gebouwd naar een ontwerp van ingenieur C.L. Schuller tot Peursum. Bijna 100 jaar na de bouw wordt een nieuwe, grotere sluis in gebruik genomen. De nieuwe sluis komt op de plaats waar vroeger het midden-eiland was, het stuk grond tussen de oude sluis en het spuikanaal in. De oude sluis III en de bijbehorende dienstgebouwen blijven behouden en de sluis blijft fungeren als waterkering. Het complex van sluis III bestaat uit een gekoppelde, tweetraps bajonetsluis met bijbehorende dienstgebouwen: een dubbele woning voor de sluiswachter en diens knecht, een loods, een schakelhuis-pompgebouw en een bedieningshuisje.
Er zijn vijf sluizen en er liggen tientallen bruggen over het Wilhelminakanaal. De sluizen worden met een Romeins cijfer aangeduid. Het Wilhelminakanaal heeft vijf sluiskolken waarmee in totaal 15 meter hoogteverschil wordt over-brugd. De andere sluizen zijn: sluis I in Oosterhout (in 1972 vernieuwd), sluis II bij Tilburg (in 2015 gesloopt), sluis IV bij Haghorst en sluis V bij Lieshout (is een keersluis, staat bijna altijd open). Sluis IV is een enkele bajonetsluis en blijft in werking. Het is ook een rijksmonument.