Sluis III is de laatste in werking zijnde dubbele bajonetsluis in Nederland en het is een rijksmonument. Deze sluis werd in 1917 gebouwd naar een ontwerp van ingenieur C.L. Schuller tot Peursum. Bijna 100 jaar na de bouw wordt een nieuwe, grotere sluis in gebruik genomen. De nieuwe sluis komt op de plaats waar vroeger het midden-eiland was, het stuk grond tussen de oude sluis en het spuikanaal in. De oude sluis III en de bijbehorende dienstgebouwen blijven behouden en de sluis blijft fungeren als waterkering. Het complex van sluis III bestaat uit een gekoppelde, tweetraps bajonetsluis met bijbehorende dienstgebouwen: een dubbele woning voor de sluiswachter en diens knecht, een loods, een schakelhuis-pompgebouw en een bedieningshuisje.
Het project verbreding Wilhelminakanaal in Tilburg heeft ten tijde van de aanleg een primeur. De nieuwe sluis III is voorzien van de grootste composiet sluisdeuren ter wereld. Composiet is een vezelversterkte kunststof. De grootste deuren meten 6,2 x 12,5 meter en de kleine 6,2 x 5 meter. Vezelversterkte kunststoffen zijn sterk, duurzaam, licht, makkelijk te plaatsen en onderhoudsarm. Het toepassen van composiet sluisdeuren is een gezamenlijk initiatief van provincie Noord-Brabant, bouwcombinatie Heijmans-Boskalis en Rijkswaterstaat.