Het kanaaltraject van Oosterhout tot aan Lijnsheike is in 1919 in gebruik genomen. Tilburg was eindelijk per schip bereikbaar! Loswal Lijnsheike was dus de allereerste haven van Tilburg, een langshaven. Hier brachten vrachtschepen hun ladingen bulkgoed en brachten en haalden beurtschepen hun stukgoedlading. Niet in de laatste plaats voor de fabrieken in de buurt van ’t Goirke, dat destijds een belangrijk industrieel centrum was met tientallen grotere en kleinere (textiel-)fabrieken.
De nog bestaande overslagloods tevens kantoor van de N.V.. Hanze Stoom-boot Onderneming dateert uit 1919. Deze beurtvaartonderneming onderhield per schip een vaste lijndienst op Amsterdam en Rotterdam.
In de jaren ’30 werden al de eerste tekenen zichtbaar dat de beurtvaart zijn langste tijd heeft gehad. Men ondervond met het vervoer van kleinere hoeveelheden stukgoed steeds meer concurrentie van de in opkomst zijnde vrachtauto.
Het is een wonder dat de loods van n.v. Hanze Stoombootonderneming de tand des tijds doorstaan heeft. De totaal vervallen loods is in 2012 in ere hersteld. Jan Hein Alkemade van Brava-Vastgoed, tevens eigenaar van autobedrijf Renova, heeft de renovatie gerealiseerd. Hij had het pand vanaf begin jaren ’80 gehuurd van de gemeente en het stond op gepachte grond van Rijkswaterstaat. Een langdurig traject van onderhandelingen met Rijkswaterstaat en gemeente volgde. Stichting Thuishaven Tilburg heeft hierbij in het begin een initiërende en adviserende rol gespeeld. Uiteindelijk is, na ruim 10 jaar volhouden, het pand aangekocht en gerenoveerd.