Over bruggen

Het merendeel van de bruggen over het 68 kilometer lange Wilhelminakanaal is uitgevoerd als basculebrug, in de volksmond ook wel ophaal- of klapbrug genoemd. De basculebrug is door een contragewicht perfect in balans. Er is dus heel weinig energie en tijd nodig om dit type brug te bedienen. Aan het Wilhelminakanaal zie je naast de basculebrug ook de draaibrug, de hefbrug, de spoorburg en het viaduct.

In de richting van sluis III is de eerstvolgende brug een voor dit kanaal typische basculebrug. De andere kant op komen we eerst de spoorbrug tegen, dan de draaibrug van de Oisterwijksebaan en daarna het viaduct van de Meierijbaan, de thans ongebruikte, oude Rijksweg naar Eindhoven. De Bosscheweg heeft nu een hefbrug, maar oorspronkelijk was hier een draaibrug.

Bij een draaibrug kan scheepvaartverkeer gelijktijdig in twee richtingen passeren. Het voordeel van draaibruggen en ook van basculebruggen is de vrije doorvaarthoogte, destijds belangrijk voor de zeil- en stoomschepen. Immers, voor een vaste brug of een hefbrug moest de mast c.q. stoomschoorsteen gestreken worden.


 

Klik op de foto voor een vergroting met onderschrift.