Op 4 april 1923 werd niet alleen de Piushaven, maar ook het volledige Wilhelminakanaal voor het scheepvaartverkeer geopend. Door de waterverbinding in het noordwesten met de Amer en in het zuidoosten met de Zuid-Willemsvaart ontstond er een aantrekkelijke aan- en afvoermogelijkheid voor de Tilburgse industrie. Vanaf dat moment had Tilburg een binnenvaartverbinding met Europa.
Eigenlijk was de prille havenontwikkeling in de jaren ’20 vergelijkbaar met de huidige renaissance. Als eerste werd nieuw leven geblazen in het café aan de haven. Havenzicht kreeg de naam ‘Burgemeester Jansen’, de havenloods links ervan was inmiddels al sportschool Axis en de graanloods Teurlings-de Jong werd veranderd in een restaurant. Vanaf dat moment begon de bal te rollen en heeft zich er onder meer een aantal bijzondere horecazaken gevestigd, zowel in historische panden als in nieuwbouw.
Nieuwe bewoners strijken neer in de diverse nieuwbouwprojecten aan het water. In totaal zijn een kleine 1500 woningen gepland op de verlaten bedrijfsterreinen. De rommelige openbare ruimte langs de havenkom en het toeloopkanaal wordt ‘Havenpark Piushaven’ met mooie kades, fijne wandelpaden en bijzondere natuur langs ecologisch beheerde, groene oevers. De Piushaven herleeft!