In 1910 had men eerst het plan om één brede havenkom met een kleine zijhaven in de zuidoever te maken. Dit haventje zou voor de beurtvaart bestemd kunnen zijn of eventueel dienstdoen als droogdok voor scheeps-reparaties. Uiteindelijk kreeg de haven op de kop een landtong van 175 meter lang en 20 meter breed. Deze middenpier leverde veel extra kaderuimte en opslagmogelijkheden. De beide havenarmen werden 30 meter breed. Met een havenkom van 80 meter breed konden alle schepen hier gemakkelijk draaien. Er werden ruime toegangswegen richting de haven gemaakt en op de middenpier was een tramlijn met op het uiteinde een draaispoor gepland. De opkomst van de vrachtwagen ging zo snel, dat van de aanleg van een tramlijn werd afgezien. De economische crisis van de jaren ’30 speelde hierin ook een rol.
Door de jaren heen zijn er verschillende bedrijven actief geweest op de middenpier. Op het uiteinde van de middenpier stond al vanaf 1925 een sierlijk houten gebouwtje, gebouwd als ‘Clubhuisje’ voor roeiers. Mevrouw Van Raak verhuurde er voor 10 cent per uur roeibootjes waar de Tilburgers op de vrije zondag gebruik van maakten.
Op de middenpier is al snel na de opening van de haven een houten loods gebouwd, voor beurtvaart-onderneming Koppe-Van der Schuit.
In 1936 streek de zand- en grindhandel Oppermans neer op de middenpier. Ze namen de loods van Koppe-Van der Schuit over. Grondwerk, zand en grind maar ook ladingen kolen werden verhandeld. Oppermans had twee silo’s van ieder 200 ton. In elke silo ging de inhoud van een compleet schip. Oppermans had ook een derde silo aan de noordzijde van de haven. Deze werd gebruikt voor bulkgoederen van AaBe, wollenstoffen- en wollendekenfabrieken. In 1968 is de firma Oppermans overgenomen door Van Hees, die nog tot in de jaren ‘70 actief was.
Deze ets van Hendrik de Laat uit 1927 toont de pas uitgegraven haven. Zicht op het zijkanaal en de haveningang, op de achtergrond de kerk van Broekhoven I. Het tjalkje op de voorgrond wordt voortgeboomd. De schipperse staat aan de helmstok. Recht vooruit de zuidkade met het gebouw van Schraven-Eijsbouts. Links hangt een schip zijn zeilen te drogen.Een krotwoning aan de Piushaven, deze foto dateert van 1951. Dit type huisjes stonden er al voor de aanleg van de haven. Overzicht woningen aan de Vendeliersstraat 66 t/m 78 in 1969. Deze straat heette voorheen de Stevenzandsestraat. Luchtfoto uit 1925. Helemaal links op de foto het pasgebouwde magazijn van de firma Bressers. Dit was het eerste gebouw aan de zuidkade. Verder naar rechts op de zuidkade staan nog oude huisjes. In het midden op de loskade staat het gebouw van ‘De Brabantsche Beurtvaartcombinatie’ Koppe -Van der Schuit’. Foto genomen in 1925.Loods van Koppe - Van der Schuit met daarvoor een stoombeurtschip. De schoorsteen van het stoombeurtschip torent boven de kade uit.1927. Foto bij een artikel uit een oud tijdschrift: Tilburg als Havenstad. Foto uit 1930 met daarop een markant gebouwtje en de opslag op de middenpier. Het ‘clubhuis voor een roeivereniging’. Mevrouw Van Raak heeft van hieruit roeiboten verhuurd. Dat deed zij ook bij de zwaaikom. Om de middenpier te beschermen, stond er aan het uiteinde hiervan een remmingwerk.Blauwdruk van het ‘clubhuisje’ dat op het uiteinde van de middenpier stond.'Kennisgeving van voltooiing' van het clubhuisje, gedateerd 20 maart 1926.Zicht op de middenpier vanuit Schraven-Eijsbouts in 1933. In de begintijd van de haven voeren de meeste schepen nog onder zeil. Op de middenpier het zanddepot van Oppermans en de loods van beurtvaartonderneming Koppe - Van der Schuit.Zicht op de middenpier vanuit Schraven-Eijsbouts in 1933, ongeveer vanaf dezelfde plaats genomen iets meer naar links gekeken. Links op deze foto aan de middenpier een beurtscheepje met een zelflosinstallatie met dubbele giek: de voorste om het voorruim te lossen, de achterste om het achterruim te lossen. Ook de loods van beurtvaartonderneming Koppe - Van der Schuit is zichtbaar.Deze foto is genomen in 1935 en toont het vrachtschip de Johanna met thuishaven Raamsdonksveer met een lading steenkolen. Het schip vaart voor stoomververij De Regenboog uit Tilburg, getuige het reclamebord op het dak van de roef (woongedeelte van de schippersfamilie). Zicht op de middenpier in 1950. Met rechts op de foto de schroothandel van de firma Van Raak. In het midden van de foto de houten loods van beurtvaartcombinatie Koppe - Van der Schuit. Het hoofdkantoor van deze beurtvaartcombinatie stond op nummer Piushaven 99. Rond 1950 was J.C. Rijnen chef van het bedrijf. De firma regelde rechtstreeks vervoer over water naar Utrecht, Amsterdam, de Zaanstreek, Dordrecht en Rotterdam. Ze onderhielden ook geregelde diensten op Dongen, Oosterhout, Raamsdonksveer en Geertruidenberg.Foto uit 1953 waar wolbalen werden gelost op de middenpier. Mogelijk voor de wereldberoemde wollenstoffen- en wollendekenfabriek van AaBe. Deze was dichtbij de haven aan de (huidige) Fatimastraat gevestigd. Deze straat ligt ten zuidoosten van de Piushaven.Op deze luchtfoto uit de jaren ’60 is ook de middenpier zichtbaar, met in het midden de trechters van de firma Van Hees.Deze foto is genomen vanuit het gebouw van de firma Van Raak en toont een overzicht van de Piushaven in 1974.Zicht vanuit de noordkade op de middenpier, begin jaren ’70. De zandhopen van de firma Van Hees op de voorgrond, daarachter de trechter en rechts de houten loods, oorspronkelijk van Koppe - Van der Schuit. Links op de foto de firma Van Raak. Niet veel jaren later verliet de firma Van Raak het havengebied.Overzicht van bedrijfspanden aan de Piushaven, genomen in de zomer van 1981. Op de voorgrond, op de middenpier, staat nog steeds dezelfde houten loods. Deze is dan in gebruik door de firma Van Hees, die het zanddepot van Oppermans had overgenomen. Rechts naast de loods staat een trechter van de firma Van Hees. Links in de achtergrond staat het witte pand van de regenkledingfabriek, een havenkraan en de graanloods met silo op het dak.
Klik op de foto voor een vergroting met onderschrift.