Tilburg ligt pas sinds 1923 aan een kanaal. Het Wilhelminakanaal verbindt Tilburg over binnenwater met heel Nederland en via België en Duitsland met de rest van Europa. De eerste plannen voor een kanaal dateren al uit 1794. Ook de verbreding en verdieping van het Wilhelminakanaal tot de industriehaven Loven, is een traject geweest van een lange adem. Via de groeiende containervaart maken steeds meer bedrijven tegenwoordig gebruik van vervoer over water.
Een tiental bedrijven aan deze havens maakt daadwerkelijk gebruik van vervoer per schip. Maar er zijn veel meer bedrijven waarvoor vervoer over water plaatsvindt. Via de containervaart zijn er enkele honderden bedrijven waarvoor vracht over water wordt vervoerd. Grote klanten zijn onder meer Fuji, Dell, Sony, Samsung, Bavaria en mol Logistics.
De verdieping en verbreding van het Wilhelminakanaal bij Tilburg en de bouw van een nieuwe grotere sluis, maken deel uit van een groot aantal projecten van Rijkswaterstaat om Brabant beter bereikbaar te maken over het water. Het geeft een impuls aan de economische bedrijvigheid. Ook is er minder vrachtverkeer op de weg nodig. Hierdoor verminderen files en de uitstoot van co2.