De Lovense haven is, net als de Piushaven, een insteekhaven. Deze haven maakt aan het einde van het gezichtsveld een knik naar links en loopt nog zo’n 1,5 kilometer door tot aan de Zuiderkruisweg. De Lovense haven is 50 meter breed. Het grootste deel van de Lovense haven is dus van hieruit niet te zien. De Loswal Oude Molenbocht heet tegenwoordig loswal Lovense Kanaaldijk en bevindt zich voorbij het viaduct.
In 1997 onderging de Lovense haven een ware metamorfose. Plotseling verrees er een grote, rode portaalkraan. Het bleek de containerkraan van Barge Terminal Tilburg, een nieuw onderdeel van de GVT Group. In feite werd een moderne beurtvaartonderneming gestart. Met een vooruitziende blik begon ondernemer Wil Versteijnen aan een nieuw, succesvol hoofdstuk in de binnenvaartontwikkeling.
De GVT Group richtte zich op een combinatie van weg-, water- en rail-transport, wat het bedrijf nu nog kenmerkt. Muren van felgekleurde containers vormen sindsdien blikvangers aan de monding van de Lovense haven. Als containerschepen geladen en gelost worden door de monstrueuze reachtackers (containerheftrucks), is de haven letterlijk in beweging. Het aanbod van producten dat per container vervoerd wordt, is heel divers. Denk bijvoorbeeld aan meubels, halffabricaten en elektronica.
Wegens groot succes opende de GVT Group in 2013 een tweede container-terminal met langshaven aan het kanaal, nog voorbij de Reeshof op industrieterrein Vossenberg. Enkele honderden bedrijven in Tilburg en omstreken maken dagelijks via de containerterminals gebruik van vervoer over water. Dat bespaart miljoenen vrachtwagenkilometers.
De wortels van veel Tilburgse transportbedrijven en ook het transportbedrijf GVT, Gebroeders Versteijnen Transport & Logistics, liggen in de Piushaven. De familie Versteijnen bewoonde destijds een boerderij in de buurt van de haven, aan de St. Josephstraat. Ze speelden creatief in op nieuwe mogelijkheden die de aanwezigheid van een haven bood: het vervoer van scheepslading naar de klant en vice versa.
Op deze foto rechtdoor plus links de hoek om, de Lovense haven. Rechts het kanaal in de richting van Biest-Houtakker. Luchtfoto van de hoek van de Lovense haven met het kanaal. De loods vooraan op de foto, nu in gebruik voor reparaties en onderhoud aan de vrachtwagens, Is begin jaren '90 gebouwd door en voor Jachtbouwwerf De Treffer van Hans Elissen. Deze Tilburgse jachtbouwwerf heeft hier gezeten van 19 .. tot 19... Nadat de treffer door Versteijnen is uitgekocht, is het bedrijf nog een aantal jaren voortgezet op industrieterrein De Slof in Dongen, niet meer aan het water.Luchtfoto van de Lovense haven uit 20.. , met in het midden de BTT, BargeTerminal Tilburg.De Containerterminal in de Lovense haven van bovenaf gezien.Neokemp langs een muur van containers op de kade, gezien vanuit het kanaal de Lovense haven inkijkend.De grote rode portaalkraan vanuit een andere hoek. Onder de kraan staat een zojuist met de portaalkraan geladen vrachtwagen.Sfeervol plaatje van de portaalkraan bij zonsondergang.Deze containerheftruck ofwel reachtacker pakt een container op.De containers worden op het terrein van de Bargeterminal met reachtackers verplaatst. Reachtacker zet een container, die eerder met het schip is aangekomen, op een vrachtauto. Multimodaal transport heet dat. Vrachtwagens met containers rijden af en aan. De GVT-Group, waarvan BTT een onderdeel is, combineert water-, weg- en railtransport. Rail Port Brabant is ook een onderdeel van de GVT-Group.Zicht richting Wilhelminakanaal vanuit de Lovense haven. Links op de foto de grote rode portaalkraan.Een van de onderdelen van de GVT Group is Gebroeders Versteijnen Transport . Vrachtauto’s van GVT kom je door heel het land tegen.De Oud en Nieuwkaart 1997-1998 die Stichting Thuishaven Tilburg in de analoop naar het allereerste Havenfeest MariVin, samen met de toen net aangelegde containerterminal van Wil Versteijnen heeft gemaakt. Dit was het begin van een jarenlange samenwerking.
Historische schepen met havenfeest Tilburg te Water in 2009, te gast bij containerterminal Lovense haven. Net als met de havenveesten MariVin, verzamelden zich meer dan 100 schepen voor de grote intocht in een konvooi naar de Piushaven op zaterdagmiddag.Reachtacker tilt de Waterlander weer in het water na de renovatie in 2012. Dit is het tweede rondvaartscheepje van Stichting Tilburg te Water. Sinds de vroegste samenwerking in de aanloop naar het eerste Havenfeest MariVin in 1998, zet Wil Versteijnen zich in voor het behoud en de ontwikkeling van de Piushaven. Hij biedt ondersteuning bij de alle activiteiten van stichting Thuishaven Tilburg en Stichting Tilburg te Water. Ook bij de renovatie van de Waterlander mocht de Stichting Tilburg te Water gebruik maken van alle faciliteiten.Wie zich laat inschepen op een van de rondvaartscheepjes van Tilburg te Water waant zich hier in ‘klein’ Rotterdam of ‘groot’ Tilburg.
Klik op de foto voor een vergroting met onderschrift.